Kantoor aan huis

Kantoor aan huis

Kantoor aan huis

De tijd dat voor een kantoorruimte in huis veel aftrekbaar was, is al een poosje voorbij. Werkruimte thuis – inclusief verbouwingskosten, inrichtingskosten en maandelijkse kosten voor huur en elektriciteit – mocht je in het verleden nog opvoeren dan wel aftrekken bij de Belastingdienst. Helaas, er gelden al een poosje nieuwe regels.

Werkruimte thuis vaak géén aftrekpost

Sterker nog, verbouwingskosten en overige (on)kosten voor je bedrijfsruimte thuis kun je in de meeste gevallen helaas niet als aftrekpost opvoeren (nee, zelfs geen internet!).
Maar… maar… maar…
Nee, echt niet.
De Fiscus hanteert een strak beleid wat betreft de uitzonderingen.
Onder bepaalde voorwaarden is het echter nog wél aftrekbaar.


Werkruimte thuis | Administratiekantoor Cijfermaat

Zelfstandige unit

Kort en goed: het kantoor aan huis dient een zelfstandig deel van de woning te zijn. Eigen toegang dus én sanitair. De werkruimte zou als een zelfstandige unit verhuurd moeten kunnen worden, zo stelt de belastingdienst. Je garage of huis laten verbouwen, dan wel ombouwen, kan daarom een uitstekende investering zijn (mits je een garage of andere aparte ruimte hebt.)
 

Inrichtingskosten en investeringsaftrek

kantoor_aan_huis

Wat Cijfermaat meteen op het volgende punt brengt: wat nu met de kosten die je door je werkruimte maakt? Zelfs als het geen zelfstandige unit is? Ook hier zijn een aantal vuistregels voor.

Voor de inrichtingskosten geldt dat je moet voldoen aan de gestelde eisen voor een zelfstandige werkruimte. Is dat niet het geval? Helaas kun je dan geen inrichtingskosten opvoeren.
Je mag echter wel de btw terugvragen voor die inrichtingskosten. Computers en randapparatuur kun je overigens ook afschrijven (verdeeld over vijf jaar).
Wat je niet mag afschrijven op inrichtingskosten kun je wél meenemen voor de investeringsaftrek.
 

Btw terugvragen voor de inrichtingskosten

Aftrekposten kantoor

Stel, je hebt € 1500,- uitgegeven aan de inrichting. Nieuwe kasten, een bureaustoel, een bureau. Het totaalbedrag wat je hebt uitgegeven was inclusief 21% btw: € 1815,-
De btw kun je terugvorderen: € 315,-
De 1500,- zelf kan in de inkomstenbelasting meegenomen worden onder investeringsaftrek.
Schaf dan meteen nog een dure bureaulamp aan van minimaal € 801,- dan zit je goed bij de Belastingdienst.

Maar let op. Je kunt alleen componenten voor de investeringsaftrek meenemen die minimaal € 450,- ex btw zijn. Een bureau van 250 euro kun je daarom niet opvoeren. Bovendien geldt er een minimum per jaar aan investeringen, namelijk € 2301,-
Meer hierover in dit blog. 
Bij starten.nl hebben ze een helder stuk geschreven over de aftrekposten bij kantoor aan huis.

Inkomenseis

Kantoorposten aftrekken

Heb je een zelfstandige werkruimte met eigen opgang en sanitair? Mooi. Maar dan ben je er nog niet. Als ondernemer moet je tenminste in of vanuit jouw werkruimte 70% van je inkomen genereren (dat kan dus ook een loon of bijverdienste zijn) en tenminste 30% in je eigen onderneming verdienen.




Meer lezen

Meer lezen

Er zijn nogal wat restricties aan het wel of niet kunnen aftrekken van je werkruimte. Meer daarover lees je in dit artikel op businessinsider.nl.

Met de rekenhulp van de Belastingdienst kun je zelf vaststellen of je voldoet aan de gestelde voorwaarden van deze aftrekpost.

Cijfermaat